طرز کار موتور جستجو

طرز کار موتورهای جستجو

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

موتورهای جستجو چطور عمل می کنند؟

موتورهای جستجو دو وظیفه مهم دارند:

1- خزیدن (crawling) و ساخت فهرست

2- فراهم کردن یک لیست رتبه بندی شده برای کاربران از وب سایت های که مرتبط شناخته شده است

خزیدن و ساخت فهرست

 شبکه جهانی اینترنت را بصورت یک مجموعه ایستگاه سیستم متروی یک شهر بزرگ در نظر بگیرید. هر ایستگاه یک سند منحصر به فرد می باشد(معمولا یک وب سایت، اما گاهی یک فایل PDF، JPG یا هر فایل دیگر). موتورهای جستجو نیازمند به یک مسیر برای خزیدن کل شهر و پیدا کردن تمام ایستگاه ها در طول مسیر دارندبنابراین آنها از بهترین مسیر موجود - لینکها- استفاده می کنند.

 ساختار لینکی وب برای اتصال تمام صفحات به یکدیگر بکار می رود.

لینک ها به موتورهای جستجو اجازه می دهند که ربات های خودکار با نام خزنده ها (crawler) یا عنکبوت ها (spiders) به میلیاردها اسناد به هم متصل دسترسی پیدا کنند. 

زمانیکه موتورهای جستجوگر این صفحات را پیدا می کنند کدهای آنها را رمزگشایی و تکه هایی انتخاب شده ای از آنها را در پایگاه های داده ای عظیمی نگهداری می کنند.

برای با موفقیت به انجام رسانیدن وظیفه نگهداری میلیاردها صفحات که در کسری از ثانیه قابل دستیابی هستند شرکت های موتور جستجوگر مراکز داده ایی در سراسر جهان برپا کرده اند.

این امکانات نگهداری خیلی بزرگ هزاران ماشین را شامل میشوند که در واقع حجم بزرگی از اطلاعات را بسیار سریع پردازش میکنند.زمانی که شخصی جستجویی در هرکدام از موتورهای جستجوگر انجام میدهد او انتظار دارد که در سریع ترین زمان نتایج خود را دریافت کند حتی یک یا دو ثانیه تاخیر موجب نارضایتی او میشود بنابراین موتورهای جستجوگر برای فرآهم آوری جواب ها در سریع ترین زمان ممکن در تلاش هستند.

فرآهم آوری جواب ها: 

موتورهای جستجوگر ماشین های پاسخ هستند .وقتی که شخصی جستجوی آنلاین انجام میدهد موتور جستجوگر میلیاردها سند را برای مطلب مورد نظر جستجو میکند و دو کار را انجام میدهد:

اول: موتور جستجوگر فقط آن نتایجی را که برای سوال فرد جستجو کننده مفید یا مربوط هستند را برمیگرداند.

دوم: موتور جستجوگر نتایج را بر اساس محبوبیت اطلاعات سایت ها منظم میکند.

هردوی رابطه و محبوبیت بر فرآیند SEO تاثیر گذارند.

چگونه موتورهای جستجوگر رابطه و محبوبیت را تعیین میکنند؟؟

برای یک موتور جستجوگر رابطه به معنای بیشتر از یک صفحه با لغات صحیح پیدا کردن است.

در روزهای اولیه از وب موتور جستجو نمیتوانست بسیار بیشتر از این مرحله ی ساده را انجام دهد و نتایج جستجو ارزش محدودی داشتند.با گذشت سال ها مهندس های باهوش راه های بهتری برای مطابقت نتایج با سوال فرد جستجو کننده ابداع کرده اند.

امروزه صدها فاکتور بر روی ارتباط تاثیر میگذارند و ما در این راهنما درباره ی مهمترین آنها بحث میکنیم.

موتورهای جستجوگر معمولا فرض میکنند که هرچه یک سایت ،صفحه ،یا سندی محبوب تر باشد،ارزش اطلاعات موجود در آن باید بیشتر باشد.این فرضیه ، از نظر رضایت کاربران با نتایج جستجو نسبتا موفق ثابت شده است .

محبوبیت و رابطه به طور دستی مشخص نشده اند.در عوض موتورهای جستجوگر،معادلات ریاضی(الگوریتم) را برای دسته بندی کردن گندم از کاه(ارتباط) و رتبه بندی کردن گندم به ترتیب کیفیت (محبوبیت ) به کار میگیرند.این الگوریتم ها معمولا شامل صدها متغیر میشوند.در زمینه ی بازاریابی جستجو ما به آنها به عنوان فاکتورهای رتبه بندی رجوع میکنیم.